Dari sudut bahasa, perkataan Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah merupakan
suatu istilah yang tersusun daripada rangkaian tiga suku kata:
Kedua, perkataan al-Sunnah. Dari sudut
literal,perkataan al-Sunnah mempunyai pengertian al-Thariqah(jalan
atau perilaku), baik jalan dan perilaku tersebut benar atau tidak. Manakala
dari sudut terminologi, al-Sunnah mengandung erti; jalan yang
ditempuh oleh Nabi sallallahu`alaihi wasallam dan para
sahabatnya yang selamat daripada syubhat dan hawa nafsu.[2] Kiyai Haji Hasyim al-Asy`ari
mengatakan:[3]
"السُّنَّةُ كَمَا قَالَ أَبُو
الْبَقَاءِ فِيْكُلِّيَّاتِهِ: لُغَةً الطَّرِيْقَةُ وَلَوْ غَيْرَ مَرْضِيَّةً،
وَشَرْعًا اِسْمٌلِلطَّرِيْقَةِ الْمَرْضِيَّةِ الْمَسْلُوْكَةِ فِي الدِّيْنِ
سَلَكَهَا رَسُوْلُاللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْ غَيْرُهُ مِمَّنْ
هُوَ عَلَمٌ فِيالدِّيْنِ كَالصَّحَابَةِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ، لِقَوْلِهِ
صَلَّى اللهُعَلَيْهِ وَسَلَّمَ، عَلَيْكُمْ بِسُنَّتِيْ وَسُنَّةِ
الْخُلَفَاءِالرَّاشِدِيْنَ مِنْ بَعْدِيْ".
"al-Sunnah seperti yang telah dikatakan oleh Abu al-Baqa’ didalam
kitab al-Kulliyyat, karangannya, secara literalnya adalah jalan, meskipun(jalan
tersebut) tidak diredhai. Manakala al-Sunnah menurut istilah syara`adalah; nama
bagi jalan dan perilaku yang diredhai di dalam agama yang ditempuhi oleh
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam atau orang-orang yang dapat menjadi
teladan dalam beragama seperti para sahabat radiyallahu`anhum,berdasarkan sabda
Nabi sallallahu`alaihi wasallam, Ikutilah sunnahku dan sunnah Khulafa’
al-Rasyidin sesudahku".
Ketiga, perkataan al-Jama`ah. Secara
terminologi,perkataan al-Jama`ah membawa maksud; majoriti kaum
Muslimin (al-Sawadal-A`zam), dengan erti bahawa Ahl al-Sunnah Wa
al-Jama`ah adalah sebuah aliran yang diikuti oleh majoriti kaum
Muslimin, sebagaimana yang telah ditegaskan oleh al-Muhaddith al-Syaikh
Abdullah al-Abdary (1328-1429H/1910-2008 M), berikut ini:[4]
"لِيُعْلَمْأَنَّ أَهْلَ السُّنَّةِ هُمْ
جُمْهُوْرُ الْأُمَّةِ الْمُحَمَّدِيَّةِ وَهُمُالصَّحَابَةُ وَمَنْ تَبِعَهُمْ
فِي الْمُعْتَقَدِ أَيْ فِيْ اُصُوْلِالاِعْتِقَادِ...وَالْجَمَاعَةُ هُمُ
السَّوَادُ الْاَعْظَمُ".
Terjemahan:
"Hendaklah diketahui bahawa Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah adalah
majoriti umat Muhammad sallallahu`alaihi wasallam. Mereka adalah para sahabat
dan golongan yang mengikuti mereka dalam perinsip-perinsip akidah…Sedangkan
al-Jama`ah adalah majoriti terbesar (al-Sawad al-A`zam) [daripada kaum
muslimin]".
Pengertian perkataan al-Jama`ah adalah al-Sawad
al-A`zam(majoriti kaum Muslimin) dilihat seiring dengan hadis
Nabi sallallahu`alaihi wasallam:[5]
"عَنْأَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ
عَنْهُ يَقُوْلُ, سَمِعْتُ رَسُوْلُ اللهِصَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقُوْلُ: إِنَّ أُمَّتِيْ لَا تَجْتَمِعُ عَلَىضَلَالَةٍ, فَإِذَا رَأَيْتُمْ
اِخْتِلَافًا فَعَلَيْكُمْ بِالسَّوَادِ الْأَعْظَمِ".
Terjemahan:
"Dari Anas bin Malik radiyallahu`anhu berkata: Aku mendengar
Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya umatku tidak akan
bersepakat pada kesesatan. [Oleh sebab itu,] apabila kamu melihat terjadinya
sesuatu perselisihan, maka hendaklah kamu ikuti kelompok yang majoriti".
Pengertian bahawa al-Jama`ah adalah al-Sawad
al-A`zam (majoriti kaumMuslimin) juga adalah seiring dengan hadis
Nabi sallallahu`alaihi wasallam:[6]
"عَنِابْنِ مَسْعُوْدٍ قَالَ, قَالَ
رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَثَلاثٌ لا يَغِلُّ عَلَيْهِنَّ
قَلْبُ الْمُؤْمِنِ: إِخْلَاصُ الْعَمَلِ،وَالنَّصِيْحَةُ لِوَلِيِّ الْأَمْرِ،
وَلُزُوْمُ الْجَمَاعَةِ، فَإِنَّدَعْوَتَهُمْ تَكُوْنُ مِنْ وَرَائِهِمْ".
Terjemahan:
"Ibn Mas`ud telah berkata, Nabi sallallahu`alaihi wasallam telah
bersabda: Tiga perkara yang dapat membersihkan hati seseorang mukmin daripada
sifat yang tidak baik, iaitu ikhlas dalam beramal, berbuat baik kepada penguasa
[pemerintah] dan selalu mengikuti (beriltizam/melazimi) kebanyakan kaum
Muslimin kerana doa mereka akan selalu mengikuti mereka".
Hadis ini memberikan pengertian bahawa orang yang selalu mengikut
golongan majoriti kaum Muslimin dalam urusan akidah dan amal saleh, maka
keberkatan doa mereka akan selalu mengikuti dan melindunginya daripada sifat
dengki dan kesesatan dalam beragama. Manakala bagi mereka yang keluar daripada
golongan majoriti kaum Muslimin, maka mereka tidak akan memperoleh barakah doa
mereka, sehingga mereka tidak akan terpelihara daripada terjebak dengan sifat
dengki dan kesesatan dalam beragama. Hadis tersebut secara tidak langsung mendorong
kita agar selalu menjaga kebersamaan dengan majoriti kaum Muslimin[7].
Kedua, hadis di atas juga memberikan pengertian bahawa golongan yang
terselamat adalah golongan majoriti[8].
Pengertian ini adalah sesuai dengan mazhab al-Asy`ari dan al-Maturidi kerana
jika dilihat dari sudut waqi` dan realiti sejak zaman berzaman,
perinsip-perinsip ajaran kedua-dua aliran ini telahpun diikuti oleh majoriti
kaum Muslimin didunia dari dahulu sehingga kini. Di samping itu, hadis tersebut
juga merupakan dalil keharusan mengikuti mazhab al-Asy`ari dan al-Maturidi kerana
mengikuti kedua-dua aliran ini bererti mengikuti golongan majoriti
kaum Muslimin, manakala mereka yang berlepas diri daripada mazhab al-Asy`aridan al-Maturidi bererti
telah keluar daripada golongan majoriti kaumMuslimin.
وَأَفْضَلُ هَؤُلَاءِ أَهْلِ
الْقُرُوْنِ الثَّلَاثَةِ الْمُرَادُوْنَبِقَوْلِ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((خَيْرُالْقُرُوْنِ قَرْنِيْ
ثُمَّ الَّذِيْنَ يَلُوْنَهُمْ ثُمَّ الَّذِيْنَيَلُوْنَهُمْ)). وَالْقَرْنُ مَعْنَاهُ مِائَةُ سَنَةٍ كَمَا رَجَّحَ
ذَلِكَالْحَافِظُ أَبُو الْقَاسِمِ بْنُ عَسَاكِرَ وَغَيْرُهُ.
Terjemahan:
Dan yang paling afdhal dalam kalangan mereka [Ahlal-Sunnah Wa
al-Jama`ah] tersebut adalah mereka yang merupakan ahli kurun yang ketiga hijrah
iaitu mereka yang dimaksudkan oleh Rasulullah dalam hadis bagindasallallahu`alaihi
wasallam: ((Sebaik-baik kurun adalah kurunku, kemudian mereka yang
datang selepas kurunku, kemudian mereka yang datang selepas merekayang mengikut
kurunku)). Satu kurun bermaksud seratus tahun sepertimanayang telah
ditarjihkan definisi tersebut oleh al-Hafiz Abu al-Qasim bin `Asakirdan
cendekiawan yang selain daripada beliau.
Pada hakikatnya ajaran yang dibawa oleh Rasulullah sallallahu`alaihiwasallam dan
diteruskan oleh para sahabatnya tentang aqidah tersebut telah termaktub di
dalam al-Quran dan al-Sunnah tetapi masih belum tersusun secara sistematik.
Maka pada zaman yang seterusnya pengajian tentang aqidah ini disusun dengan
cara yang sistematik oleh dua orang ulama’ yang mahir dalam bidang Usuluddin
yang besar iaitu al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari dan al-Imam Abual-Mansur
al-Maturidi agar mudah difahami. Disebabkan jasa mereka begitu besar terhadap
umat Islam di zamanya dan zamanselepas mereka, maka penyebutan Ahl
al-Sunnah Wa al-Jama`ah selalu dikaitkan dengan kedua-dua ulama’ ini.
Berkata Sayyid Murtadha al Zabidi di dalam kitabnya “Ittihaf Sadat
al-Muttaqin” syarah bagi kitab “Ihya’ `Ulumiddin” karangan al-Imam
Al-Ghazali[9].
"إِذَا أُطْلِقَ أَهْلُ
السُّنَّةِوَالْجَمَاعَةِ فَالْمُرَادُ بِهِمْ الأَشَاعِرَةُ وَالْمَاتُرِيْدِيَّةُ".
Terjemahan:
"Apabila disebut ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah, maka yang
dimaksudkan dengannya ialah golonganal-Asya`irah dan al-Maturidiyyah (fahaman
atau fatwa-fatwa yang diajarkan oleh Abu al-Hassan Asy`ari dan Abu al-Mansur
Al-Maturidi)".
Berkata Syaikh Muhammad Amin yang masyhur dengan gelaran Ibn `Abidin
al-Hanafi (W 1252 H) didalam kitabnya “Radd al-Mukhtar `ala al-Durar
al-Mukhtar”:[10]
"قَوْلُهُ(عَنْ مُعْتَقَدْنَا) أَيْ عَمَّا
نَعْتَقِدُ مِنْ غَيْرِ الْمَسَائِلِالْفَرْعِيَّةِ مِمَّا يَجِبُ اعْتِقَادُهُ
عَلَى كُلِّ مُكَلَّفٍ بِلَاتَقْلِيْدِ أَحَدٍ، وَهُوَ مَا عَلَيْهِ أَهْلُ السُّنَّةِ
وَالْجَمَاعَةِ وَهُمْالأَشَاعِرَةُ وَالْمَاتُرِيْدِيَّةُ، وَهُمْ
مُتَوَافِقُوْنَ إِلَّا فِيْمَسَائِلَ يَسِيْرَةٍ أَرْجَعَهَا بَعْضُهُمْ إِلَى
الْخِلَافِ اللَّفْظِيِّكَمَابَيْنَ فِيْ مَحَلِّهِ".
Terjemahan:
"Bererti: Iaitu pada apa yang kami beriktiqad pada bukan
masalah-masalah cabang (iaitu masalah akidah), daripada perkara yang wajib
beriktiqad oleh setiap mukalaf tanpa taklid seseorang ialah atas jalan Ahl
al-Sunnah Wa al-Jama`ah dan mereka adalah al-Asya`irah (pengikut Abu al-Hassan
al-Asy`ari) dan al-Maturidiyyah (pengikut Abu al-Mansur al-Maturidi) Dan
merekaadalah sama pandangan kecuali pada beberapa perkara kecil yang dirujuk
oleh sebahagian mereka sebagai khilaf lafzi sahaja sebagaimana mereka
menerangkannya di tempat perbincangannya".
Justeru, aqidah yang benar dan diyakini oleh para
ulama’ salaf yangsoleh adalah aqidah yang diyakini oleh al-Asy`ariyyah dan
al-Maturidiyyah. Ini kerana sebenarnya kedua-dua golongan ini hanyalah
meringkas dan menjelaskan aqidah yang diyakini oleh para nabi dan rasul serta
para sahabat. Aqidah Ahl al-Sunnah adalah aqidah yang diyakini oleh ratusan
juta umat Islam, merekaadalah para pengikut mazhab Syafi`e, Maliki, Hanafi,
serta orang-orang yang utama dari kalangan mazhab Hanbali. Aqidah ini diajarkan
di seluruh pondok Ahlal-Sunnah di negara kita, Malaysia. Dan alhamdulillah,
aqidah ini juga diyakini oleh ratusan juta kaum muslimin di seluruh dunia
seperti Malaysia, Indonesia,Brunei, India, Pakistan, Mesir (terutama al-Azhar),
negara-negara di daratanSyam (iaitu Syiria, Jordan, Lubnan dan Palestin),
Maghribi, Yaman, Iraq, Turki,Daghestan, Chechnya, Afghanistan dan masih banyak
lagi di negara-negara lain.Oleh itu, wajib ke atas kita untuk memberi perhatian
dan kesungguhan dalam mendalami aqidah al-Firqatun-Najiyah yang merupakan
aqidah golongan majoriti umat Islam.
Nama lengkap Abu al-Hassan al-Asy`ari ialah Abu al-Hassan `Ali ibn
Isma`il ibn Abu Basyar Ishaq ibn Salim ibn Ismail ibn Abdullah ibn Musa ibn
Bilal ibn Abi Burdah ibn Abu Musa Abdullah (sahabat Rasulullahsallallahu`alaihiwasallam dikenali
dengan nama Abu Musa al-Asy`ari) ibn Qais al-Asy`ari.Beliau dilahirkan pada
tahun 260 Hijrah di Basrah (Iraq), selepas 55 tahun kewafatan al-Imam
al-Syafi`e. Beliau telah wafat pada tahun 324 Hijrah di Basrah pada usia 64
tahun.
Beliau merupakan pemimpin Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah, imam
ahli kalam, pendukung Sunnah Rasulullahsallallahu`alaihi wasallam,pembantu
agama yang pakar dalam bidang keilmuan dan giat berusaha menjaga kesucian
aqidah umat Islam. Al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari pada hakikatnya tidak
mengadakan sesuatu perkara baru dalam bidang akidah, sebaliknya beliau
merupakan orang yang menyusun semula ilmu akidah mengikut apa yang telah
ditetapkan di dalam al-Quran dan apa yang di bawa dan dii`tikadkan oleh
Rasulullahsallallahu`alaihi wasallam dan para sahabat radiyallahu`anhum
ajmaien.
[1] Muhammad Salih Muhammad
al-Sayid (1987), Asalat `Ilm al-Kalam, Kaherah:
Daral-Thaqafah, h. 14.
[2] Sa`id Abu Jaib (1988), al-Qamus
al-Fiqhi Lughatan wa Istilahan, Damsyik: Daral-Fikr, h. 29.
[3] K.H.Hasyim al-Asy`ari (1418
H), Risalah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah,Jombang: Maktabah
al-Turath, h. 5.
[4] Al-Muhaddith al-Syaikh Abdullah
al-Abdary (1997), Izhar al-`Aqidah al-Sunniyyah bi Syarhal-`Aqidah
al-Tahawiyyah, Beirut: Dar al-Masyari`, h. 14-15.
[5] Hadis riwayat Ibn Majah (3950),
Abd bin Humaid di dalam Musnad-nya (1220) danal-Tabarani di dalamMusnad
al-Syamiyyin (2069). Al-Hafiz al-Suyuti menilainya sebagai sahih di
dalam kitab al-Jami` al-Saghir(1/88).
[6] Hadis riwayat al-Tirmizi
(2582), Ahmad (12871) dan al-Hakim (1/88) yang menilainya sahih sesuai dengan
pensyaratan al-Bukhari dan Muslim.
[7] Al-Imam Ali al-Qari al-Harawi
(2001), Mirqat al-Mafatih Syarh Misykat al-Masabih, Jamal
`Aitabi (ed.), Beirut: Dar al-Kutubal-`Ilmiyah, , j. 1, h. 442.
[8] Abdurra`ufal-Munawi
(2001), Faidh al-Qadir Syarh al-Jami` al-Saghir, Beirut:
Daral-Kutub al-`Ilmiyah, j. 2, h. 546; Al-Imam Ali al-Qari
al-Harawi(2001), op.cit.,h. 383.
[9]Imam Al-Zabidi (t.t.), Ithaf
al-Saadahal-Muttaqin,(t.tp): (t.p), j. 2, h.6.
[10] Ibn Abidin, Muhammad Amin
(1995), Hasyiah radd al-Mukhtar,Beirut: Dar al-Fikr, j. 1, h. 52.
[11] Hassan Ibrahim (1964), Tarikh
al-Islam al-Siyasi Waal-Din Wa al-Thaqafi Wa al-Ijtimaie, j. 2, c. 7,
Kaherah: Maktabahal-Nahdah al-Misriyyah, h. 162-163.
credit: fb/ibnu syafie al kalantani